War for Talent

Er wordt heel veel geschreven over ‘The War for Talent’. Ook logisch want met een arbeidsmarktkrapte van meer dan 400.000 vacatures begin 2023, is dit toch wel een van de belangrijkste agendapunten van organisaties.

De focus komt hierdoor vooral te liggen op het aantrekken van nieuw personeel. Terwijl je juist de
spreekwoordelijke ‘oorlog’ wint door je strategie te richten op het behoud van je huidige talenten. Dit
vergt een langere adem en een iets andere focus maar geeft uiteindelijk zoveel meer dan de korte
impulsen van het aantrekken van nieuw talent.

Winnaars in the War for Talent beginnen intern

Wil je op beide vlakken winnen. Zowel het aantrekken van nieuw talent maar ook het behouden van
je huidige medewerkers. Ga dan intern aan de slag. Maak van je personeel bevlogen medewerkers die graag voor de organisatie werken. ‘Extern winnen, is intern beginnen.’ Als jouw personeel
ambassadeurs worden en dit ook graag uitdragen naar buiten toe. Dan heb je al een stukje employer branding te pakken. Maar met bevlogen personeel sta je ook als organisatie veel sterker. Je wordt veel wendbaarder op de markt. Bevlogen medewerkers zijn veel creatiever en komen met innovatieve oplossingen om het werk beter te doen of nieuwe diensten te bedenken. Zorg voor een ‘Sterk Merk’ waar nieuwe talenten graag voor willen werken.

Laat zien waar je voor staat

Maar hoe doe je dat nu dan goed. Zoals gezegd, Extern winnen is intern beginnen. Dus zorg dat helder is waar jouw organisatie voor staat. Wat is het DNA; wat voor een cultuur draag je uit. Welk impact maak je als organisatie. Wat is je voetprint. Pas op voor termen als ‘Greenwashing’, ‘Peoplewashing’, etc. Maar ‘Practice what you preach.‘ Laat zien waar je voor staat. Wees transparant en echt.

Mensgerichte visie

Wil je echt het beste voor je medewerkers? Start dan eerst met het doorleven van deze mensgerichte visie. Laat in alles zien dat deze menselijke waarden geborgd worden in de organisatie en draag het dan pas uit.

En als de organisatie nog niet zo ver is, helemaal niet erg. Je moet ergens beginnen en doe dat dan
samen met je personeel. Zorg voor draagvlak in de organisatie en ga gezamenlijk aan de slag met het opbouwen van een mensgerichte organisatie.