Recruitment generatie Z

Employee Experience en Generatie Z.

Het grootste gedeelte van de wervingsacties in Nederland is tegenwoordig ‘kandidaat gedreven’. Om de jongere generaties te werven, zal HR niet alleen de manieren van recruitment moeten veranderen, maar processen tevens meer maatwerk maken. De ‘Z’ generatie, geboren tussen 1996 en 2010 en een diverse generatie, is gewend om online persoonlijke advertenties te ontvangen, iets wat de oudere generaties dikwijls als opdringerig kunnen ervaren. Via Snapchat en Instagram houden ze tussendoor contact met vrienden. Facebook is passé. Een smartphone is niet meer weg te denken voor deze generatie.

Een goed idee is om web- en social media gebruik te laten inzetten in hun werk. Ze zijn trendwatchers in hun natuurlijke habitat. Wat is ze zoal opgevallen op social media? Kan je daar binnen de organisatie wat mee? Een leuk haakje voor een advertentie of campagne bijvoorbeeld? Leg de nadruk op groeikansen en purpose!

Werving Generatie Z

Ondanks de enorm snelle groei van de online wereld wordt in Nederland (en ook Europa) nog steeds het meest op traditionele manier Werving uitgerold. Zo is er een top vijf:

  1. Interne werving (94%)
  2. Vacatures op eigen website (94%)
  3. Referenties van huidige medewerkers (94%)
  4. Stages en traineeprogramma’s (94%)
  5. Mond-tot-mondreclame (89%)

Dit terwijl er steeds meer technologische mogelijkheden zijn en in opkomst zijn (ChatGPT) waarmee HR een ‘candidate experience’ kan creëren met gepersonaliseerde content, voorspellingen kan doen over welke rol iemand het beste zal passen en het aanbieden van daarop aansluitende ontwikkelmogelijkheden.

De Generatie Z is geen jobhopper maar een loyale ambassadeur

Uit onderzoek blijkt dat deze generatie geen jobhopper is, in tegenstelling tot wat er in de media wordt beweerd. Generatie Z werknemers willen simpelweg niet in een slechte baan of werkcultuur werken. Zij werken niet voor het geld, maar leggen een grote nadruk op het werken binnen een goede organisatiecultuur, een omgeving waarin zij direct impact kunnen maken en veel erkenning en waardering ontvangen.

Generatie Z werknemers die een positieve employee experience hebben, zijn maar liefst 50x zo veel van plan om voor langere tijd bij een organisatie te blijven dan werknemers die dat niet zo ervaren. Organisaties die deze jonge generatie aannemen, behouden én blijven inspireren zullen daar dus overduidelijk de vruchten van gaan plukken.


Sterk Merk

Een sterke Employer Brand is cruciaal om toptalent aan te trekken. Kandidaten kunnen op internet, via social media en nieuwssites, alles wat ze maar willen weten, vinden over een organisatie. Om deze reden zijn positieve en geloofwaardige recensies zo belangrijk om vacatures te vervullen. 75% van de millennials vraagt vrienden en familie om advies om beslissingen over werk te maken.
Millennials zitten constant op sociale media en als zij gepassioneerd zijn over de organisatie waar zij werken, zijn zij waardevolle ambassadeurs om in te zetten voor recruitment doeleinden.

Top 5 trends in recruitment Generatie Z

  1. “Candidate experience” management
    41% van de HR-professionals geeft aan dat zij momenteel werken aan de candidate experience, ofwel de beleving die een (potentiële) sollicitant heeft in het gehele proces van werving tot en met aanname.
  2. Een Employer Branding strategie
    Een definitie van Employer Branding is: “Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders, met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.” * 11% van de HR-professionals geeft aan een Employer Branding strategie te hanteren. 67% geeft aan dit gepland te hebben voor het aankomende jaar.
  3. Recruitment tracking software
    Het gebruik van software om de voortang van het werving- en aannameproces bij te houden, wordt steeds populairder. 29% van HR in Europa gebruikt zo’n systeem. Er wordt weinig prioriteit gegeven aan dit aspect in het komende jaar (slechts 12%).
  4. Direct benaderen van kandidaten via bijvoorbeeld LinkedIn
    66% van HR benadert kandidaten direct via bijvoorbeeld LinkedIn. Een kleiner percentage wil dit het komend jaar gaan oppakken (18%).
  5. Sociale media
    Naast het inzetten van sociale media om direct mensen te recruiten, met name de nieuwe generaties, is het ook een ideale manier om je Employer Brand te laten zien en ervaren. Nederland scoort hier al hoog op met 71 % (gemiddeld in Europa is dit percentage 59%).

De 3 aandachtspunten voor recruitment van toekomstige generaties in Nederland
Uit het onderzoek blijkt dat HR in Nederland veelal nog traditionele methoden inzet, maar wel al sterk is in het gebruik van sociale media. Het gebruik van software, een sterke Employer Branding strategie én de focus op een persoonlijke Candidate Experience is waarmee HR ook de toekomstige generaties kan blijven binden en boeien. Drie aandachtspunten zijn:

  • Creëer een gezonde organisatiecultuur gebaseerd op vertrouwen waarin veel ruimte is voor eigen inzet en ontwikkeling;
  • Bepaal wie je bent als werkgever, wat je onderscheidt en communiceer dat digitaal middels verhalen van medewerkers zelf;
  • Maak het persoonlijk en bied een beleving vanaf het allereerste moment dat potentiële kandidaten kennismaken met jullie organisatie.

*Waasdorp, Hemminga en Roest, de auteurs van het boek ’’Bouwen aan het Nieuwe Employer Brand’
Bron artikel: Great Place to Work